Prepravné riziká

Zodpovednosti prepravcu upravujú medzinárodné prepravné zmluvy. Riziká, ktoré sú spojené s prepravou tovaru sa zaraďujú do skupiny komerčných rizík v medzinárodnom obchode.

Tieto riziká sa môžu:
1.) obmedziť len na kontrolu tovaru, ktorý sa práve prepravuje (dá sa presne vyčísliť a odhadnúť)
2.) rozšíriť aj na následné škody ak tovar nie je v správnom čase na správnom mieste (ťažko sa vyčísľuje a odhaduje)

Tri stupne riešenia prepravných rizík:
1. prenesenie rizika (poistenie prepravy a špedície)
2. zabránenie resp. zníženie rizika (výber vhodnej dopravy, vhodné a bezpečné balenie a označenie tovaru, národné požiadavky na balenie tovaru nájdeme v Medzinárodnej Obchodnej komore)
3. zbavenie sa rizika prenesením na obchodných partnerov – závisí od platných podmienok upravujúcich ručenie:
a.) dopravcu za tovar v jednotlivých medzinárodných prepravných zmluvách
b.) zasielateľa za tovar podľa zasielateľských zmlúv obvykle národných

V oboch prípadoch treba odpovedať na tieto otázky:
– Za aké škody dopravca resp. zasielateľ ručí?
– Do akej hodnoty dopravca resp. zasielateľ ručí?

Odpovede na tieto dve otázky:

1. Cestná doprava – základný medzinárodný dohovor CMR

– dohoda CMR má pre ratifikujúce krajiny donucovací charakter
– vychádza z princípu zodpovednosti za nebezpečenstvo, to znamená, že dopravca zodpovedá
za tovar od okamihu jeho prijatia až po vydanie oprávnenej osobe
– táto zodpovednosť je vyjadrená aj v nákladnom liste CMR
– existuje množstvo vylúčení zo zodpovednosti, napr. : jednoznačne dopravca nezodpovedá za škody, ktorým nemohol zabrániť (zodpovedá však za škody ktoré vznikli pri dopravnej nehode)
– výška ručenia: 8,33 SDR na 1 kg hrubej hmotnosti škody na tovare
– dopravca zodpovedá: – pri prekročení termínu dodania až do výšky ceny za dopravu
– pri chybe dobierky do výšky dobierky
– hranica za ručenie škôd, ktoré vyplynuli z prekročenia dodacej lehoty sa môže posunúť
zápisom záujem na dodaní, tým pádom sa posúva výška poistného

2. Železničná doprava – dohoda CIM

– podmienky zodpovednosti dopravcu za tovar sú upravené podobne ako v CMR
– max. výška ručenia za 1 kg hrubej hmotnosti tovaru je 17 SDR

3. Námorná – líniová preprava – Haagske a Haagsko – Visbyské pravidlá

– upravujú zodpovednosť lodiara, pričom podmienky sú vyznačené na zadnej strane konosamentu
– podľa týchto pravidiel ručí lodiar len za komerčné zavinenie (napr. : zlá starostlivosť o tovar počas plavby, zlé uloženie tovaru…), nie za plavebné alebo technické zavinenie
– lodiar ručí max. 2 SDR za 1 kg(v prípade komerčného zavinenia)
– lodiar ručí len za tovar ktorý prebral a označil v konosamente, pričom časovo je ručenie obmedzené z háku na hák, to znamená od zdvihnutia tovaru pri nalodení až po zloženie tovaru v prístave určenia

4. Letecká preprava – Warshavský dohovor WA

– dohovor má pre členské krajiny donucovací charakter a upravuje ručenie leteckého dopravcu
– základný princíp z ktorého sa vychádza je „zavinenie s opačnou dôkazovou záťažou“
– ak vznikla škoda, ktorej prvotnou príčinou bolo chybné balenie, vnútorná skaza, nemusí dopravca dokazovať svoju nevinu
– strana ktorá je vlastníkom tovaru musí dokazovať jeho vinu
– je tu možné prehlásenie hodnoty tovaru, to znamená, že určíme hodnotu vyššiu ako je pôvodná cena, za príplatok

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥