Klasická teória tvrdila, že medzinárodný obchod vyrovnáva ceny obchodovaných tovarov medzi obchodujúcimi krajinami. Zavedením dopravných nákladov do rozboru medzinárodného obchodu je narušený záver, že medzinárodný obchod vyrovnáva ceny vymieňaného tovaru v obchodujúcich krajinách. Z toho vyplýva, že musíme poopraviť otázku: Aký tovar má byť predmetom medzinárodného obchodu?
Niektoré tovary nemajú predpoklad, že v blízkej budúcnosti budú predmetom medzinárodného obchodu. Niekedy sú dopravné náklady jediným dôvodom, prečo sa medzinárodný obchod uskutočňuje.
Teória alokácie (umiestnenia) vychádza z toho, že vzdialenosť je buď nákladom, alebo inputom rovnocenným ostatným výrobným nákladom. Z hľadiska alokácie rozoznávame tieto typy výrob:
- výroby orientované na dodávku
- výroby orientované na trh
- neorientované výroby
Toto delenie vychádza z výšky dopravných nákladov.
Distribučné náklady, nadobúdacie náklady, náklady výroby
- ak ide o 1 dopravný prostriedok (priamka)
- ide o minimalizáciu nákladov
Výroby orientované na dodávku
Výroby orientované na dodávku majú vysoké objemy vstupov. Ide o ranné štádiá výrob, a výroby, ktoré spracovaním strácajú na objeme a váhe (konzervárne, cukor, ovocie zelenina…) Ide o druhy výrob, pri ktorých má priemyslový proces sklon umiestniť sa blízko zdroja surovín alebo palív. Často sa stáva, že sa výroba orientovaná na dodávku neskôr orientuje na trh (napr. : oceliarne)
Zmenšovanie väzieb medzi výrobou a zdrojom je spôsobené 3 faktormi z oblasti dopravy:
- novými dopravnými prostriedkami
- novými technológiami manipulácie (kontajnery)
- novými cestami
Výroby orientované na trh
Výroby orientované na trh sú výroby, ktoré spracovaním získavajú na objeme alebo na váhe. Niektoré tovary sú vyrábané v blízkosti trhu vzhľadom na ich trvanlivosť. K trhu sú priťahované výroby, ktoré spracovaním pridávajú výrobku na objeme alebo váhe (snaha minimalizovať distribučné náklady). Jav splynutie tržných oblastí = nové výrobky prichádzajú tam kde je silná konkurencia a nie tam kde konkurencia nie je.
U obidvoch typov výrob je snahou minimalizovať dopravné náklady.
Prístavy priťahujú druhy výroby, ktorých produkty sú určené na export a výroby, ktoré sú orientované na dodávku, ktorá závisí od dovážaných surovín.
Neorientované výroby
Výroby, ktoré nemajú alokačné väzby ani na dodávku ani na trh. Príčiny:
- spracovaním sa nemení ani objem ani váha
- podiel dopravných nákladov na celkových nákladoch je veľmi nízky(napríklad textilná výroba)
Splynutie tržných oblastí = je mnoho odvetví, ktoré sú stavané tak, že je tam náhla zmena vkusu (móda, poisťovníctvo…). Tým sa daná ponuka sústreďuje v jednej oblasti.