Vzťah distribúcie a cenového mixu sa prejavuje ako systém rozhodovaní, týkajúcich sa cien produktov, ktoré trvalo pôsobia na distribúciu, pretože sú úzko spojené s distribučnými rozhodnutiami. Napríklad: stratégia nízkych cien predpokladá vysoký stupeň distribúcie (pretože zisk obchodníkov závisí od veľkosti obratu).
Cenový mix
Cena môže v súvislosti s distribúciou plniť svoje funkcie v týchto oblastiach:
- odmena členov odbytového kanála za vykonávané služby
- nástroj konkurencie
- nástroj komunikácie
- nástroj riadenia distribučného kanála (Walters, Bieger)
Z nástrojov cenovej politiky majú najvýznamnejší dopad na distribučný kanál tie, ktoré sa týkajú vertikálnych cenových väzieb a odporúčaní a tie, ktoré sa týkajú poskytovania rabatov. Pod vertikálnymi cenovými väzbami rozumieme zmluvné záväzky obchodu týkajúce sa konečnej predajnej ceny, ktorú určí výrobca.
Cenové väzby
Poznáme tieto cenové väzby:
- obchodnícke cenové väzby
- spotrebiteľské cenové väzby
V súlade s distribučnými stratégiami sa výška rabatu v distribučnom kanáli zakladá na týchto faktoroch (Sims):
- ciele distribučnej politiky výrobcu
- odmena sprostredkovateľov podľa výkonu a podľa pokrytia nákladov
- stratégia a štruktúra obch. rabatu konkurencie
- počet sprostredkovateľov, ktorých možno získať prostredníctvom poskytovaných zliav
- diferencované náklady jednotlivých distribučných kanálov
- možnosti segmentácie trhu prostredníctvom rabatov a zliav