Marketingové cesty a dynamika distribučných ciest

Dynamika marketingových ciest

Rozoznávame:

  • vertikálne marketingové systémy
  • horizontálne marketingové systémy
  • viacdimenzionálne marketingové systémy

Vertikálne marketingové systémy

Vertikálne marketingové systémy – klasická marketingová cesta sa skladá z nezávislého výrobcu, veľkoobchodu a maloobchodu. Teraz sú 3 základné typy vertikálnych marketingových systémov:

  • uzavreté vertikálne marketingové systémy
  • administratívne vertikálne marketingové systémy
  • zmluvné vertikálne marketingové systémy – tie môžeme rozdeliť na tri typy
  • dobrovoľné skupiny sponzorované veľkoobchodom
  • družstvá maloobchodníkov
  • organizácie podnikajúce na báze franšízy (koncesné organizácie)

Horizontálne marketingové systémy

horizontálne marketingové systémy predstavujú spojenie dvoch a viac podnikov.

Viacdimenzionálne marketingové systémy

Viacdimenzionálne marketingové systémy sú také, pri ktorých firma využíva viac distribučných ciest pre 1 segment.

Úlohy firiem v distribučných cestách

Role firiem, ktoré sa nachádzajú v distribučných cestách sú:

  • zasvätenci – majú prístup k preferovaným zdrojom a vzbudzujú rešpekt
  • zápasníci – firmy, ktoré sa chcú stať zasvätencami
  • komplementári – nie sú súčasťou dominantnej distribučnej cesty
  • prechádzajúci – stoja mimo dominantnej distribučnej cesty a nerozpráva sa o členstve v nej
  • vnútorní inovátori -skutoční rozbíjači dominantných DC, vymýšľajú nové systémy

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥